Az Alapítványról
Bemutatkozás
A Solt Ottilia és Kemény István nevével fémjelzett Budapesti SZETA, majd az
1989-ben létrejött Szegényeket Támogató Egyesület, mint országos ernyőszervezet
mellett már 1989-től működik Debrecenben a SZETA. Az országos „civil
kezdeményezés alapítói mindvégig fontosnak tartották, hogy a legszegényebb, a
leginkább diszkriminált, az állam támogatásától eleső csoportoknak nyújtsanak
segítséget.” Ezt a hagyományt folytatva alakult meg 1994-ben a Debreceni
Szegényeket Támogató Alapítvány, majd működési kereteit bővítve 1998-tól
kiemelkedően közhasznú szervezetként működik. Megalakítását és működését az
tette szükségessé, hogy jelen volt a társadalomban a hátrányos helyzetű
személyeknek egy olyan csoportja - az állami gondoskodásból kikerült,
többségében roma származású, hajléktalanságtól fenyegetett fiatalok -, mely
csoportok ellátását a megye szociális területre szakosodott intézményhálózata
hosszú ideje nem tudta kezelni.
Az Alapítvány Alapító Okirat szerinti célja:
„Az Alapítvány céljának tekinti mindenfajta diszkrimináció nélkül,
nemre, fajra, felekezeti hovatartozásra való megkülönböztetés nélkül anyagi,
egyéb dologi, erkölcsi, szellemi támogatásban részesíteni mindazokat, akik elemi
nélkülözéstől szenvednek és ennek következtében életmódjuk keretének összeomlása
fenyegeti őket. Támogatásban részesíti azokat, akiknek emberi integritásuk,
autonómiájuk súlyos veszélyben van.”
Az Alapítvány az alábbi közhasznú tevékenységeket folytatja:
1. Egészségmegőrzés, betegség megelőzés
2. Szociális tevékenység, családsegítés
3. Tudományos tevékenység, kutatás
4. Nevelés, oktatás, képesség fejlesztés, ismeretterjesztés
5. Kulturális tevékenység
6. Kulturális örökség megóvása
10. Gyermek- és ifjúságvédelem, gyermek és ifjúsági érdekképviselet
11. Hátrányos helyzetű csoportok társadalmi esélyegyenlőségének
elősegítése
12. Emberi és állampolgári jogok védelme
13. Magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségekkel, valamint
határon túli magyarsággal kapcsolatos tevékenység
18. Munkaerőpiacon hátrányos helyzetű rétegek képzésének,
foglalkoztatásának elősegítése, és a kapcsolódó szolgáltatások
20. Közhasznú szervezetek számára biztosított - csak közhasznú
szervezetek által igénybe vehető szolgáltatások
Az Alapítvány fő célcsoportjai:
• Marginalizálódott társadalmi csoportok (elsősorban romák)
• Hajléktalansággal fenyegetett fiatalok (kiemelten az állami
gondoskodásból kikerülők) és gyermekeik
• Munkanélküliek
• Anyagilag ellehetetlenült családok
• Egyedül álló anyák/apák gyerekeikkel
Az Alapítvány szakmai vezetője:
Szalai Ibolya
Elérhetőségei:
Mobil: 06-20/429-9120
E-mail: szibolya01@t-online.hu
Az Alapítvány kuratóriuma:
Hága Antónia - kuratóriumi elnök
Pap Orsolya - kuratóriumi titkár
Szalai Ibolya - kuratóriumi tag
Ajtai Elvira - kuratóriumi tag
Az Alapítvány képviseletére jogosult személyek:
Hága Antónia - kuratóriumi elnök
Pap Orsolya - kuratóriumi titkár
Szalai Ibolya - kuratóriumi tag
Szolgáltatásaink
Az alapítvány jelenlegi szolgáltatásai:
Családok Átmeneti Otthona (CSÁO):
Az alapítvány a célcsoportjába tartozó emberek - állami
gondoskodásból kikerült, hajléktalanná vált fiatalok és családjaik, bántalmazott
nők és várandós anyák, marginalizálódott emberek
– élethelyzetének javítása
érdekében 1998. óta 40 férőhelyes családok átmeneti otthonát működtet.
A családok átmeneti otthona biztosítja a szülő számára a gyermekével
együttes lakhatást és a szükség szerinti további ellátást, segítséget nyújt a
szülőnek gyermeke teljes körű ellátásához, gondozásához, neveléséhez,
közreműködik a család otthontalanságának megszüntetésében, helyzetének
rendezésében, biztosítja a gyermek és szülő számára a 15/1998. (IV. 30.) NM
rendelet 70-71 §-a szerinti ellátást.
A családok átmeneti otthonában folyó szakmai tevékenység célja, hogy
hozzájáruljon a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődésének és
jólétének, a családban történő nevelkedésének elősegítéséhez, a
veszélyeztetettség megelőzéséhez. Az átmeneti gondozásban lévő gyermek számára
teljes körű ellátást biztosítson az egyéni gondozási, nevelési tervben
foglaltaknak megfelelően, figyelemmel kell lenni arra, hogy a lakhatás megoldása
során a gyermeket ne kelljen elválasztani szüleitől.
A CSÁO működtetése mellett, ahhoz szorosan kapcsolódó szociális
információs szolgáltatást biztosítunk, tájékoztatást és segítséget nyújtunk a
hátrányos helyzetű emberek számára szociális ügyeik intézésében. Információval,
jogi tanácsadás biztosításával segítjük önálló lakáshoz jutásukat.
Állásinformációkkal, álláskeresési technikák megismertetésével segítjük
munkaerő-piaci re-integrációjukat.
A Családok Átmeneti otthona elérhetősége:
Cím: 4024 Debrecen, Nap u. 4.
Tel.: 06-52/530-767; 06-52/310-361
Fax: 06-52/801-057
E-mail: dbszeta@invitel.hu
Munkatársak:
Tar Jolán - mb. intézményvezető
Ajtainé Figula Adrienne - családgondozó
Boruzs Anita - szakgondozó
Gerda Lajosné – szakgondozó
Szentesi Józsefné – szakgondozó
Nagy József – gondozó
Krízisközpont
Alapítványunk a Nemzeti Erőforrás Minisztérium támogatásával és a
Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet közreműködésével megvalósított
KR-11-3522 sz. program keretében a Családok Átmeneti Otthonában Krízisközpontot
hozott létre.
A Krízisközpont a nap 24 órájában fogadja a bántalmazott egyéneket,
családokat, ezért a Családok Átmeneti Otthonának stábja (családgondozók,
gondozók) is segíti az ellátás folyamatosságát.
A szolgáltatás célja: a bántalmazás miatt kialakult krízishelyzet
megszüntetésének előmozdítása komplex, maximum 8 hetes, szükség szerinti teljes
körű ellátás biztosításával. A Krízisközpont célcsoportja: a hozzátartozók
közötti erőszak (párkapcsolati erőszak, a gyermekbántalmazás, illetve a
háztartáson belül a rokonok, családtagok által elkövetett erőszak) miatt
kialakult krízishelyzetek következtében otthonukat elhagyni kényszerülő
egyedülálló bántalmazottak, a teljes- és több generációs családok, valamint
egyszülős családok és családtagjaik.
Férőhelyek száma: max. 5 fő
A Krízisközpont szolgáltatásai: a krízishelyzetbe kerültek
számára a Családok Átmeneti Otthona biztosítja a lakhatást, illetve az itt lakó
családok által igénybe vehető egyéb szolgáltatásokat.
A Krízisközpont többletszolgáltatásai:
• Komplex ellátás (Szükség esetén a fizikai szükségletek
kielégítésének biztosítása - élelem vagy étkezés, ruha, ágynemű huzat,
gyógyszer, tisztálkodási és tisztítószerek -, az ügyintézésekhez kapcsolódó
járulékos költségek - utazás, illetékek - és a gyermekek iskoláztatásához
elengedhetetlen eszközök.)
• Esetmenedzser/Komplex családgondozás
• Pszichológiai/mentálhigiénés tanácsadó
• Jogi szolgáltatás
• Szükség szerint további szakemberek bevonása (pl.:
pszichiáter, gyermekorvos, pedagógus, gondozó, szakgondozó, háziorvos)
A Krízisközpontba kerülés módja:
• Személyes találkozáson alapuló felvétel
• Telefonos jelzésen alapuló felvétel
A Krízisközpont elérhetőségei:
Cím: 4024 Debrecen, Nap u. 4.
Tel.: 06-52/530-767; 06-52/310-361
Fax: 06-52/801-057
E-mail: dbszeta@invitel.hu
A program azonosítója: KR-11-3522
A program megvalósítója
Debreceni Szegényeket Támogató Alapítvány (Debreceni SZETA)
Székhely: 4025 Debrecen, Barna u. 18.
A program megvalósításának helyszíne
Debreceni SZETA Családok Átmeneti Otthona,
4024 Debrecen, Nap u. 4.
Tel.: 06 52 310-361
06 52 530-767
Fax: 06 52 801 057
E-mail: dbszeta@invitel.hu
Honlap: www.debreceniszeta.hu
További információ kérhető
Szalai Ibolya projektmenedzser,
intézményvezető
Tel.: 06 52 530-767
06 52 310-361
A program a Nemzeti Erőforrás Minisztérium támogatásával és a Nemzeti Család-
és Szociálpolitikai Intézet közreműködésével valósult meg.
További szolgáltatásaink:
• Adományszervezés, adományok – élelem, ruhanemű – biztosítása
• Szociális Információs és Tanácsadó Szolgálat működtetése
• Tanulási képességek fejlesztése tantárgyi korrepetálás keretében
• Szabadidős programok gyermekek részére
• Herkules terápia
• Számítógépes képzés/klub gyermekek, felnőttek számára
• Herkules terápia
• Művészetterápiás foglalkozás
• Egyéni álláskeresési, életvezetési tanácsadás
• Gyermekfelügyelet
• Szívességbank működtetése
• AVP tréning
• Álláskeresési technika tréning
• 3 hetes álláskereső klub
• Életvezetési klub
• Női torna
Az alapítvány korábbi, 1989 – 2000 közötti tevékenységei:
• Adományszervezés, adományok – élelem, ruhanemű – biztosítása
• Krízissegélyezés a Tanács Vb Hivatalával, majd az önkormányzattal
kötött szerződés alapján (készpénzsegély, gyógyszerkiváltás, közüzemi díjak,
lakbér)
• Napi egyszeri meleg étel biztosítása hátrányos helyzetű, szegény
emberek számára – az önkormányzattal kötött szerződés alapján
• Szociális Információs Szolgálat hajléktalanok számára
• Utógondozói Otthon volt állami gondozottak számára
• Az utógondozói otthonból kikerült volt állami gondozottak
utánkövetése
• Kezdeményeztük a volt állami gondozottak kiemelt támogatását az
első lakáshoz jutásban
• Első lakáshoz jutók ingatlanszerzésének lebonyolítása
• Kilakoltatottak érdekvédelme
• Válságkezelő programok közüzemi díjhátralékosok számára
• Villamosenergia támogatás az áramszolgáltatóval együttműködve
• Munkaerőpiacon hátrányos helyzetű emberek foglakoztatása
• Családsegítés, roma családgondozás az önkormányzattal kötött
ellátási szerződés alapján
• Gyermekjóléti szolgálat működtetése az önkormányzattal kötött
ellátási szerződés alapján
Pályázatok
"Önkéntesség személyre szabva Debrecenben"
EFOP-1.3.8-17-2017-00042
Kedvezményezett neve: Debreceni Szegényeket Támogató Alapítvány
Konzorciumi partner neve: Alternatív Közösségek Egyesülete
A projekt címe: Önkéntesség személyre szabva Debrecenben
A projekt azonosítószáma: EFOP-1.3.8-17-2017-00042
A felhívás megnevezése: EFOP-1.3.8-17 Önkéntesség személyre szabva
A támogatás összege: 29.668.032,- Ft
A támogatás mértéke: 100%
A projekt kezdete: 2018. 01. 01.
A projekt befejezésének tervezett időpontja: 2021. 03. 31.
A projekt tartalma:
Szervezetünk, a Debreceni Szegényeket Támogató Alapítvány, konzorciumban az Alternatív
Közösségek Egyesületével egy 36 hónapos önkéntes programot kíván megvalósítani. A főpályázó
Családok Átmeneti Otthonát és Krízisközpontot működtet, a konzorciumi partner megalakulása óta
hátrányos helyzetű embereknek végez ételosztást önkéntesek bevonásával.
Ebből kiindulva gondoltuk azt, hogy egy olyan programot indítunk el, amely egyrészt segít olyan
szakmai protokollokat kidolgozni, amelyek az önkéntesek szervezeten belül tartását segítik, másrészt
pedig célcsoportként a fiatal felnőtteket célozza meg, ezzel segítve a korstruktúra kiegyensúlyozását.
A fiatal felnőttek, mint célcsoport, azért is fontos szakmailag számunkra, mert főként a szociális,
gyermekjóléti területre bevont fiatalok gyakran találták meg a hivatásukat is szervezetünknél. Ifjúsági
önkénteseink esetében gyakran előfordul, hogy a nálunk megszerzett tudás és tapasztalat mellett
pályát is találnak maguknak és a későbbiekben szociális területen helyezkednek el, tanulnak tovább.
Szeretnénk, ha ez a spontán kialakult gyakorlat sokkal tudatosabb lenne az általunk tervezett projekt
által és a fiatal önkéntesekből hosszabb távon akár szociális segítő, egészségügyi dolgozó legyen.
A projektben a fent leírtak alapján éppen ezért a szociális segítésre koncentrálunk. A bevonni
tervezett önkéntesek számára olyan gyakorlati tudásokat szeretnénk átadni, amely valós haszon
lehet a későbbi munkavállalás során. Az általunk tervezett pszichoszociális képzés számos területen
(gyermekvédelem, érdekérvényesítés, szociális és humanitárius segítségnyújtás, stb.) biztosít olyan
készségeket, amelyeket a humánterületen elhelyezkedő fiatalok jól tudnak majd hasznosítani.
Kevesen tudják még mindig, hogy a Munkavédelemről szóló törvény előírja, hogy minden
munkahelyen, a munkahely jellegének, elhelyezkedésének, a veszélyforrásoknak, a munkavállalók
létszámának, a munkavégzésből és a munkakörnyezetből származó hatások és egészségkárosító
kóroki tényezők figyelembevételének, valamint a munka szervezésének megfelelően - biztosítani kell
a munkahelyi elsősegélynyújtás tárgyi, személyi és szervezési feltételeit, így például kiképzett
munkahelyi elsősegélynyújtó munkatárssal kell rendelkeznie minden vállalatnak. A bevont
önkéntesek számára a projekt keretében – jogosítvány megszerzésén és a nyelvoktatáson túl – ezt is
biztosítani kívánjuk, ezzel is segítve versenyelőnyüket a munkaerőpiacon.
Szeretnénk a projekt által azt is elérni, hogy a korábban indított, önkéntességre és szociális
segítségnyújtásra alapuló projektjeinkben szerzett tudást és jó gyakorlatokat megismertessük és
elterjesszük a lakosság körében. Ezekről a tapasztalatokról és tudásokról is szeretnénk tájékoztatni a
bevonni kívánt önkénteseket, amellett, hogy a korábban felsorolt képzéseken és foglalkozásokon túl
szeretnénk, ha ezeket a megszerzett tudásokat a mindennapokban Szervezetünkben is
kamatoztatnák. Éppen ezért az önkénteseknek lehetőséget biztosítunk arra, hogy a szociális munkába
bekapcsolódjanak.
___
"Gene-Ráció"
ÉAOP-5.1.3-2008-0039
A projekt az Európai Unió támogatásával,
az Európai Regionális Fejlesztési Alap
társfinanszírozásával valósult meg.
www.nfu.hu
A projekt adatai:
A projekt azonosító száma: ÉAOP-5.1.3-2008-0039
A projekt címe: "Gene-Ráció"
Civil szolgáltató központ létrehozása és komplex munkaerő-piaci, ill.
közösségfejlesztő program működtetése gyermeküket egyedül nevelő, halmozottan
hátrányos helyzetű, jelentős részben anyaotthonokban élő anyák és gyermekeik
számára
A projekt megvalósítója: Debreceni Szegényeket Támogató Alapítvány (Debreceni
SZETA) 4025 Debrecen, Barna u. 18.
Konzorciumi partner: CSAT Egyesület a Hátrányos Helyzetű Rétegek Munkaerőpiaci
Csatlakozásáért, 4025 Debrecen, Arany J. u. 2.
A projekt megvalósításának helyszíne: Debreceni SZETA Családok Átmeneti Otthona,
4024 Debrecen, Nap u. 4.
A projekt összköltsége: 59.132.361,- Ft
A támogatás összege: 53.219.125,- Ft
A támogatás intenzitása: 90%
A projekt megvalósításának időtartama: 2009. május 04.- 2011. március 31.
A projekt menedzsmentje:
Projektmenedzser, szakmai vezető: Szalai Ibolya
Elérhetősége: 06-20/429-9120 szibolya01@t-online.hu
Pénzügyi vezető: Damu Gyuláné
Munkatársak:
Mikó Kinga mentor
Elérhetősége: Tel.: 06-52/530-767 Fax: 06-52/801-057 Mobil: 06-20/366-3010
E-mail: mikokinga@gmail.com
Pap Orsolya mentor
Elérhetősége: Tel.: 06-52/530-767 Fax: 06-52/801-057 Mobil: 06-20/375-3445
E-mail: pap.orsolya@gmail.com
A projekt rövid összefoglalója:
A projekt keretében egyrészt az Alapítvány Nap u. 4 sz. alatti ingatlana 92 m2
alapterületű blokkjának felújítása, berendezése, közösségi-szolgáltatóház
kialakítása valósul meg. Másrészt 50 fő nagyarányban állami gondoskodásban
felnőtt, roma származású, gyermekét egyedül nevelő, szociálisan hátrányos
helyzetű nő és 50 fő általuk nevelt gyermek számára komplex, személyre-szabott
szolgáltatásokat biztosítunk a következő területeken: munkaerő-piaci integráció,
hatékony életvezetés, szociális támogatás, tanulási és szociális képességek
fejlesztése, fejlesztő, szabadidős tevékenységek, közösségfejlesztés,
önkéntesség.
A projekt célja:
A projekt hosszútávú célja, hogy csökkenjen az ellátási területen az
egyedülálló, sokgyermekes, szociálisan hátrányos helyzetű – nagyarányban roma és
állami gondoskodásban felnőtt, munkanélküli/gyesen lévő – nők és gyermekeik
kirekesztettsége.
Közvetlen cél:
• Közösségi-szolgáltatóház kialakítása, berendezése és működtetése
• 50 fő anya (esetenként apa) és 50 fő gyermek számára komplex,
személyre-szabott szolgáltatások biztosítása
• A felnőtt résztvevők kulcsképességei, motiváltsága a képzés, tréningek,
klubfoglalkozások hatására fejlődnek és képesek lesznek beilleszkedni a munka
világába, újra a társadalom aktív, sorsukat alakítani képes tagjaivá válnak. A
gyermekek szociális és tanuláshoz szükséges képességei javulnak, így sikeres
tanulókká, később felnőttekké válnak, akik képesek életüket irányítani.
• A pszicho-szociális tevékenységek segítségével a munkavállalás, tanulás során
és az életvezetésben jelentkező gátlások oldódnak, kedvező pszichés klíma,
oldott bizalmi légkör alakul ki a programban.
A projekt közvetett céljai:
• A programban résztvevők sikerei mintát jelentenek a résztvevők környezetében
élők számára is.
• Az Alapítvány európai uniós projektek megvalósítására vonatkozó tapasztalatai
növekednek.
• A partneri együttműködés példaértékűvé válik és multiplikátor hatást fejt ki.
A projekt célcsoportja:
50 fő halmozottan hátrányos helyzetű, alacsony iskolai végzettségű, többségében
munkanélküli, jelentős számban roma és állami gondoskodásból kikerült,
gyermekeit egyedül nevelő, krízishelyzetben lévő anya (kisebb számban apák) és
50 fő gyermek.
Rendezvények:
Meghívók
Elérhetőségek
Debreceni Szegényeket Támogató Alapítvány (Debreceni SZETA)
Székhely: 4025 Debrecen, Barna u. 18.
Tel.: 06-52/530-767
Fax: 06-52/801-057
E-mail: info@debreceniszeta.hu
Web: www.debreceniszeta.hu
Debreceni SZETA Családok Átmeneti Otthona
Székhely: 4024 Debrecen, Nap u. 4.
Tel.: 06-52/530-767; 06-52/310-361
Fax: 06-52/801-057
E-mail: dbszeta@invitel.hu
Adományaikat az alábbi számlaszámra várjuk:
OTP Bank Nyrt. 11738008-20199669
1%
Kérjük, hogy személyi jövedelemadójának 1%-ával támogassa
Alapítványunk tevékenységét!
Az ehhez szükséges rendelkező nyilatkozat letölthető itt.
Közhasznúsági jelentés
Debreceni Szegényeket Támogató Alapítvány (Debreceni SZETA)
közhasznúsági jelentése letölthető
itt.
Debreceni Szegényeket Támogató Alapítvány
© 2020